• Contes, l'oeuvre écrit

    Leonora Carrington

    • Fage
    • 17 Septembre 2020

    Contes est le premier des trois livres de la totalité de l'oeuvre littéraire de l'artiste à paraître. C'est une aventure éditoriale surréaliste et merveilleuse que d'éditer cette artiste singulière aussi célèbre outre- Atlantique que méconnue du grand public en France. Nul doute qu'elle a sa place dans le paysage éditorial.
    Leonora Carrington est une femme hors normes qui est par son art et sa résistance une authentique activiste et a marqué profondément ceux qui ont eu la chance de la lire avant qu'elle ne devienne introuvable et ceux qui ont eu le bonheur de voir ses oeuvres plastiques.
    Les contes, excentriques, humoristiques, oniristes et assurément fantastiques sont rassemblés à partir des sources archivistiques et éditoriales (titres français épuisés ou à traduire).

  • L'insolite surréaliste Leonora Carrington était une peintre et une conteuse extraordinaire qui adorait inventer des histoires et dessiner des images pour ses enfants. Gabriel Weisz, son fils, se souvient d'être assis dans une grande pièce dont les murs étaient couverts d'images de créatures merveilleuses, de montagnes immenses et de végétation luxuriante pendant qu'elle racontait des histoires fabuleuses et amusantes. Cette pièce a ensuite été blanchie à la chaux, mais certaines de ces merveilles ont été conservées dans le carnet que Carrington a appelé Le lait des rêves et qu'elle offrit en signe d'amitié mystique à Alejandro Jodorowsky.
    Dans ces pages : des vautours, des lapins, un éléphant, des mouches, un crocodile et Jean sans tête qui a des ailes à la place des oreilles, Georges qui aime manger le mur de sa chambre, Petit Ange qui fait pipi sur les passants, autant d'enfants et d'animaux surprenants que de drôles de personnages comme Madame Dolores dite Lolita Estomac ou Monsieur Moustache-Moustache habitent ce livre improbable et extravagant qui fera rêver les grands et les petits lecteurs.

  • Leonora Carrington est une artiste peintre et roman- cière mexicaine d'origine anglaise. Elle est née en 1917 et décède en 2011.

    « C'est une lettre d'amour pour un cauchemard. » « Il est impossible de comprendre comment des millions et des millions de personnes obéissent à une collection de messieurs malades qui se disent «gouvernement» ! Le mot, je l'espère, effraie les gens. C'est une forme d'hyp- nose planétaire très peu saine. »

  • In English for the first time, a wild and darkly funny book that combines Surrealist painter Leonora Carringon's fantastical writing and illustrations for children
    The maverick surrealist Leonora Carrington was an extraordinary painter and storyteller who loved to make up stories and draw pictures for her children. She lived much of her life in Mexico, and her sons remember sitting in a big room whose walls were covered with images of wondrous creatures, towering mountains, and ferocious vegetation while she told fabulous and funny tales. That room was later whitewashed, but some of its wonders were preserved in the little notebook that Carrington called The Milk of Dreams.
    John, who has wings for ears, Humbert the Beautiful, an insufferable kid who befriends a crocodile and grows more insufferable yet, and the awesome Janzamajoria are all to be encountered in The Milk of Dreams, a book that is as unlikely, outrageous, and dreamy as dreams themselves.

  • A stunning work of memoir and an unforgettable depiction of the brilliance and madness by one of Surrealism's most compelling figures
    In 1937 Leonora Carrington--later to become one of the twentieth century’s great painters of the weird, the alarming, and the wild--was a nineteen-year-old art student in London, beautiful and unapologetically rebellious. At a dinner party, she met the artist Max Ernst. The two fell in love and soon departed to live and paint together in a farmhouse in Provence.
    In 1940, the invading German army arrested Ernst and sent him to a concentration camp. Carrington suffered a psychotic break. She wept for hours. Her stomach became “the mirror of the earth”--of all worlds in a hostile universe--and she tried to purify the evil by compulsively vomiting. As the Germans neared the south of France, a friend persuaded Carrington to flee to Spain. Facing the approach “of robots, of thoughtless, fleshless beings,” she packed a suitcase that bore on a brass plate the word Revelation.
    This was only the beginning of a journey into madness that was to end with Carrington confined in a mental institution, overwhelmed not only by her own terrible imaginings but by her doctor’s sadistic course of treatment. In Down Below she describes her ordeal--in which the agonizing and the marvelous were equally combined--with a startling, almost impersonal precision and without a trace of self-pity. Like Daniel Paul Schreber’s Memoirs of My Nervous Illness, Down Below brings the hallucinatory logic of madness home.

  • 'Ring for your maid, and when she comes in we'll pounce upon her and tear off her face. I'll wear her face tonight instead of mine.'These dreamlike, carnivalesque fables by one of the leading lights of the Surrealist movement are masterpieces of invention and grand-guignol humour.Penguin Modern: fifty new books celebrating the pioneering spirit of the iconic Penguin Modern Classics series, with each one offering a concentrated hit of its contemporary, international flavour. Here are authors ranging from Kathy Acker to James Baldwin, Truman Capote to Stanislaw Lem and George Orwell to Shirley Jackson; essays radical and inspiring; poems moving and disturbing; stories surreal and fabulous; taking us from the deep South to modern Japan, New York's underground scene to the farthest reaches of outer space.

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